Між ремейком та ремастером важливо розуміти різницю. Ремастер лише вдосконалює вже наявну гру: оновлює текстури, підвищує роздільну здатність, вирівнює частоту кадрів — це як очистити стару платівку від пилу й перенести її вміст на чистіший носій. Натомість ремейк фактично створює нову гру на базі старої: ігролад, графіка, сюжет, рівні перебудовуються заново на сучасному рушії.
Чи не найуспішнішим прикладом такого підходу є Resident Evil 2 (2019): класичний хоррор 1998-го був переосмислений з видом із-за плеча, оновленою графікою та поліпшеним геймплеєм. Зрештою ремейк «Оселі зла 2» гравці визнали не просто ностальгійним поверненням, а й сучасним шедевром — грі вдалося і передати дух 1998 року, і завоювати любов нового покоління геймерів.
Видавцям осучаснювати свої старі тайтли вкрай вигідно. Запуск нового проєкту завжди несе фінансові ризики: ніхто не знає точно, чи сподобається він аудиторії. Натомість ремейк уже має впізнаване ім’я, готові напрацювання сюжету й ігрового процесу, а також лояльну фан-базу, що здешевлює маркетинг — бо ж фактор ностальгії сам по собі рекламує гру. Це доводять і цифри: наприклад, станом на цьогоріч було продано 15,8 млн копій ремейка Resident Evil 2, що втроє перевищує показники оригіналу.
Хвиля ремейків і не думає вщухати. 28 серпня Konami випустила Metal Gear Solid Delta: Snake Eater — ремейк знаменитого триквела MGS 2004 року, перенесений на рушій Unreal Engine 5. Нова гра має фотореалістичну графіку та вдосконалене керування без змін оригінального сюжету Хідео Коджіми. Як результат — 81% схвалення гравцями у Steam та загальний бал 85 від преси.
Розгляньмо 10 ностальгічних ігор 2000-х, які ідеально підходять для сучасного відродження. Серед них є як ігри, ремейки яких офіційно перебувають у розробці, так і тайтли, про оновлення яких інформації наразі нема — але фанати чекають на них не менше.
Бог колишня (2000)
Славетний рольовий бойовик у стилі похмурого кіберпанку. Він став класикою завдяки свободі, яку до цього не пропонувала жодна гра. Двері зачинені? Ви могли їх відімкнути, обійти через вентиляційну шафту, або й рознести на друзки за допомогою гранатомета. Головний герой — Джей-Сі Дентон, агент із нано-доповненнями, підісланий тутешнім ООН придушити повстання терористів. Уже невдовзі доля вплутує його в павутиння обману, сплетене таємними товариствами, тіньовими корпораціями й теоріями змови.
Оригінальну гру створила Ion Storm під керівництвом ветерана індустрії Воррена Спектора. З того часу вже інша студія Eidos Montréal продовжила серію, випустивши приквели Human Revolution і Mankind Divided. Однак офіційного оновлення класики 2000 року так і не сталося. У мережі можна знайти хіба фанатські рендери на тему того, як міг би виглядати ремейк Deus Ex.
Гаррі Поттер і Філософський камінь (2001)
Ця гра стала справжнім листом-запрошенням до Гоґвортсу для цілого покоління дітей. Адаптація «Філософського каменя» для PlayStation, ПК та інших платформ від EA відтворювала перший рік Гаррі в магічній школі — вивчення чарів, відвідування занять, нічні вилазки та гру в квідич. Ігролад хоч і був простеньким, зате успішно доповнював казкову атмосферу. А «настільки погана, що аж хороша» графіка досі трапляється в мемах про Геґріда й сову, яка «бачила певне…».
Свого часу «Філософський камінь» став різдвяним хітом, продавшись у майже 12 млн копій та запустивши низку продовжень. Але з того часу Electronic Arts втратила права на серію, а ігри про Гаррі Поттера зникли з крамниць на довгий час. Інформації про їхні можливі ремейки поки не надходило. Втім, шалений успіх недавньої Hogwarts Legacy й анонс серіалу «Гаррі Поттер» для HBO вселяє надію, що фанати все ж зможуть знову «побувати» в Гоґвортсі.
Макс Пейн (2001)
Нью-Йорк опинився в полоні «найгіршої за всю історію хуртовини», а хибно звинувачений поліцейський Макс Пейн — у нетрях «Великого яблука». Саме ця гра змінила жанр шутерів назавжди завдяки механіці bullet-time: натискаєш кнопку — і світ кінематографічно сповільнюється, поки Макс підстрибує, ухиляється від куль та робить ідеальні постріли. На додачу — похмура історія у формі коміксу вкупі з поетичними ремарками головного героя.
На радість фанатам, у 2022 році студія Remedy офіційно оголосила про укладення угоди з Rockstar Games щодо створення ремейків Max Payne і Max Payne 2 на рушії Northlight. Торік гра увійшла у стадію повного виробництва і готується до випуску в найближчі кілька років. Схоже, буря в Нуар-Йорку знову наближається…
Далекий крик (2004)
На відміну від сиквелів, перша Far Cry вирізнялася не харизматичними лиходіями, а свободою та витонченим ШІ. Вороги не просто атакували: вони використовували флангові маневри, шукали укриття і координували свої атаки, безжально переслідуючи гравця в густих джунглях. Укупі з просторами тропічного острова це створювало потужну суміш волі й хаосу у відкритому світі.
Far Cry свого часу встановила новий стандарт графіки для ПК завдяки новаторському рушії CryEngine, розробленому німецькою студією Crytek. Зрештою видавець Ubisoft перетворив бренд на успішну франшизу блокбастерів. Втім, оригінальна Far Cry так і не отримала ремейку, попри численні спін-офи та продовження.
Фаренгейт: Пророцтво Індіго (2005)
Амбітна гра від студії Quantic Dream, нині відомої завдяки Heavy Rain і Detroit: Become Human. Саме Fahrenheit допомогла популяризувати жанр «інтерактивного кіно», де на першому місці — сюжет і вибори гравця. Розгалужені діалоги та динамічні вставки, керовані QTE, для свого часу були в новинку. Як і надприродна детективна оповідь: грати можна було і за підозрюваного Лукаса Кейна, і за детективів, які розслідували злочин.
На думку фанатів, ремейк міг би зробити гру ще кращою, бодай оновити незграбні QTE. Та на масштабне оновлення розраховувати нині не варто: Quantic Dream розробляє іншу гру у всесвіті «Зоряних війн». Втім, Fahrenheit пощастило отримати бодай ремастер. У 2015 році вийшла HD-версія Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered з оновленою графікою та підтримкою контролерів.
Хуліган (2006)
Гра від Rockstar Vancouver дала під керування Джиммі Гопкінса — проблемного підлітка, який намагається вибити місце під сонцем в академії «Буллворт». Замість крадіжок автомобілів на манір GTA — відвідування занять, організація витівок та протистояння хуліганам. Фірмовий дизайн відкритого світу від Rockstar та дивакуваті герої вигідно виділяли Bully серед тогочасних конкурентів.
Роками в мережі ширилися чутки й буцімто «витоки» про розробку офіційного ремейку або продовження Bully. Втім, жодних підтверджень так і не з’явилося. Хіба в 2008 році була випущена ремастерована версія Bully: Scholarship Edition з додатковим контентом. Але повний ремейк пригод Джиммі досі залишається одним з найпопулярніших запитів серед фанатів Rockstar.
Відьмак (2007)
Історія Геральта з Рівії була відтворена задовго до виходу адаптації Netflix. Перший «Відьмак», розроблений тоді ще маловідомою польською студією CD Projekt Red, вирізнявся ретельною побудовою світу та зрілим сюжетом на основі романів Анджея Сапковського. Це була не типова героїчна фентезі, в ній рідко траплялися прості «добрі» чи «злі» шляхи. Навпаки, доступні рішення були неоднозначні й могли призвести до похмурних наслідків.
Саме The Witcher заклала основу для однієї з найвідоміших ігрових франшиз. Та все ж оригінальна версія була технічно недосконалою — гравці скаржилися зокрема на довгі завантаження та незграбні бої. Не дивно, що зрештою в 2022 році CD Projekt Red оголосила, що повний ремейк першої частини перебуває в розробці. Оновлену графіку «Відьмака» має забезпечити рушій Unreal Engine 5.
Вбивство Крід (2007)
«Ніщо не істина, все дозволено» — з цим кредо Ubisoft явила гру, яка породила величезну франшизу. Дія першої Assassin’s Creed розгорталася в середньовічних пейзажах Єрусалима, Акри й Дамаска. Найпомітнішою інновацією була система паркуру: можливість підійматися майже на будь-яку споруду й стрибати по дахах була на той час технічним дивом. А в поєднанні з механікою «соціального стелсу», що дозволяла зливатися з натовпом, гра й поготів здавалася революційною — навіть попри однаковість місій.
Франшиза про асасинів продовжує обростати сиквелами — втім, оригінальна Assassin’s Creed так і не була перероблена.
Uncharted: Фортуна Дрейка (2007)
Хвацький мисливець за скарбами Нейтан Дрейк і голлівудська постановка дали змогу Naughty Dog створити чудовий «літній блокбастер». В одну мить гравці розшифровували підказки в храмі, а в вже наступної — брали участь у шаленій перестрілці на автівці. Саме перша Uncharted стала свого часу візитівкою PlayStation 3 та позначила історичний поворот Sony у бік більш кінематографічних та орієнтованих на оповідь ігор.
Трилогія Uncharted отримала ремастер The Nathan Drake Collection і була перевидана на PS4 у 2015 році. Повного ремейку Drake’s Fortune поки що не анонсували. Втім, приклад The Last of Us, яка таки отримала ремейк від Naughty Dog, дає надію фанатам, що й Uncharted колись отримає капітальне оновлення.
Диверсан (2009)
Лебедина пісня Pandemic Studios, яка провалилася в продажах, але з часом стала культовою. Дія «Диверсанта» розгортається в окупованому нацистами Парижі, а головним героєм є Шон Девлін, ірландський гонщик-алкоголік, який приєднується до руху опору. Ідея визволення була чудово підкріплена візуалом. Райони, контрольовані гітлерівцями, зображувалися в чорно-білих тонах, розбавлених лише червоним кольором ворожих прапорів. Та щойно Шон виконував доручення повстанців, у визволені точки Парижу поверталися барви.
Оригінальна студія вже давно закрилася, та й від видавця EA не надходило жодних новин про можливий ремейк. Але гравці не дають пам’яті про гру згаснути: на тому-таки Reddit час від часу спалахують обговорення, де фанати з теплотою згадують чорно-білий Париж та його харизматичного героя. Можливо, ця відданість зрештою спонукає EA дати грі другий шанс в оновленій подобі.