Як перевірити антифриз, термостат і радіатор пічки — покроковий гід для водіїв / NV

41edf35e1efe59a8b737e117bd07b5ae

41edf35e1efe59a8b737e117bd07b5ae

Це не просто незручність, яка змушує мерзнути; це важливий діагностичний сигнал, який не можна ігнорувати. Система опалення вашого автомобіля нерозривно пов’язана з системою охолодження двигуна. Неефективна робота пічки може бути першою ознакою серйозних проблем, що стосуються не лише комфорту, а й ризику перегріву двигуна.

Якщо ви помітили, що в машині стало відчутно холодніше, необхідно провести послідовну діагностику. Більшість проблем із пічкою можна вирішити, перевіривши найпростіші елементи системи охолодження.

Перш за все, перевірте рівень охолоджуючої рідини (антифризу) у розширювальному бачку. Якщо рівень нижчий за позначку «Min», це може бути основною причиною. Нестача рідини призводить до того, що радіатор пічки, який знаходиться у найвищій точці системи, може бути заповнений лише частково, або в ньому взагалі утворюється повітряна пробка. Рідина — це теплоносій; якщо її мало, тепла також буде мало. Долийте антифриз до потрібного рівня, використовуючи рідину того ж типу і кольору. Якщо ж рівень продовжує швидко падати, це сигнал про витік, який потрібно негайно знайти і усунути.

Далі слід перевірити наявність тієї самої повітряної пробки. Вона часто виникає після ремонту системи охолодження або заміни антифризу. Повітря у верхній частині радіатора пічки не дає гарячій рідині циркулювати. Позбутися пробки можна, запустивши двигун, повністю відкривши кран пічки (температура на максимум) і, якщо конструкція авто дозволяє, заїхавши на крутий підйом передніми колесами. Це допоможе повітрю піднятися до найвищої точки і вийти через розширювальний бачок.

Також зверніть увагу на роботу термостат. Якщо термостат заклинив у відкритому положенні, антифриз постійно циркулює по великому колу, не встигаючи прогрітися до робочої температури. Визначити це просто: якщо двигун довго прогрівається, а нижній патрубок радіатора стає теплим майже одразу після запуску холодного двигуна, термостат несправний і потребує заміни.

Якщо система охолодження двигуна працює нормально, але тепла все одно немає, варто перейти до елементів, що знаходяться безпосередньо в салоні.

Перший підозрюваний — салонний фільтр. Забитий, брудний фільтр значно зменшує потік повітря, яке вентилятор жене до радіатора пічки, а потім у салон. Якщо потік повітря слабкий, навіть гарячий радіатор не зможе ефективно обігріти салон. Зазвичай фільтр розташований за бардачком або під капотом, і його заміна — це проста і недорога процедура, яку варто робити щосезону.

Другий важливий елемент — заслінка регулювання температури. Це механізм, який змішує потік холодного повітря з вулиці з повітрям, що пройшло через гарячий радіатор пічки. В автомобілях із механічним керуванням трос може розтягнутися або порватися, а в моделях із клімат-контролем може вийти з ладу сервопривід (актуатор) заслінки. Якщо заслінка заклинила в положенні «холодно» або «змішано», ви ніколи не отримаєте максимальної температури. Потрібна діагностика цього актуатора, часто це можна зробити, просто послухавши, чи рухається він, коли ви перемикаєте температуру.

Якщо базові перевірки та заслінки в порядку, з високою ймовірністю проблема криється у засміченні радіатора пічки. Радіатор пічки — це маленький теплообмінник, через який проходить гарячий антифриз. З часом, особливо якщо використовується неякісний антифриз або вода, у ньому осідають іржа, накип та продукти розпаду, утворюючи щільний осад, який значно зменшує пропускну здатність тонких трубок. Рідина проходить, але недостатньо інтенсивно, щоб віддати необхідну кількість тепла.

У цьому випадку необхідно провести промивання радіатора пічки. Існує два основні способи. Перший, менш ефективний, — це промивання всієї системи охолодження спеціальними хімічними очисниками, які додаються в антифриз. Другий, більш радикальний та ефективний, — це промивання радіатора пічки окремо, без демонтажу. Для цього патрубки пічки від’єднуються від системи двигуна, і до них підключається зовнішній контур: насос та ємність зі спеціальним розчином (часто використовують розчини на основі лимонної кислоти або спеціалізовану автохімію). Промивання проводиться під тиском і зворотною течією, доки з радіатора не почне виходити чиста рідина.

Якщо витік антифризу вже встановлено, його потрібно усунути. Навіть невелике підтікання може призвести до утворення повітряних пробок. Перевірте всі патрубки та хомути на предмет тріщин і підтягніть ослаблені з’єднання. Зверніть увагу на прокладку головки блоку циліндрів: якщо антифриз потрапляє в масло (або навпаки), це призведе до утворення емульсії, яка швидко засмічує радіатор.

Також слід оцінити стан водяної помпи (насоса). Хоча несправна помпа, яка втратила продуктивність або має пошкоджену крильчатку, швидше спричинить перегрів двигуна, вона також може бути причиною поганої циркуляції гарячого антифризу через радіатор пічки. Якщо двигун гріється швидко, але пічка холодна, це може свідчити про слабкий тиск у системі.

Своєчасна діагностика і якісне усунення навіть незначних несправностей системи опалення не тільки поверне комфорт у ваш салон, але й забезпечить стабільну роботу двигуна, запобігаючи його критичному перегріву. Пам’ятайте, що гаряча пічка — це запорука здоров’я вашого автомобіля в холодну пору року.